Topor Tünde (szerk.): Artmagazin 94 - 2017/2. szám (2017)
ISBN: 2050000055478
Az Artmagazin cikkei a kortárs és klasszikus művészet témakörében jelennek meg a magyar és a nemzetközi eseményekre, kutatásokra, irányzatokra, trendekre egyaránt fókuszálva. Érdeklődésünk a határterületekre is kiterjed: divat és design éppúgy téma nálunk, mint mondjuk a színházművészet, építészet, zene képzőművészeti kapcsolódási pontjai.
Artmagazin 94. szám
Címlapunkon a portugál festőnő, Josefa de Óbidos szentképe, vagyis tulajdonképpen egy húsvéti bárányka, amiről manapság nem biztos, hogy a szenvedéstörténet jut a fiatalabb olvasók eszébe; inkább az, hogy ők nem szeretnének húst enni, nem akarják, hogy miattuk állatokat, pláne ilyen helyes kicsiket kelljen leölni. De akinek még nem keményedett meg a szíve (nők, gyerekek), abból a 18. században a vallásos áhítatot is könnyebben tudta előhívni egy virágok közt heverő, sorsába beletörődött kisbárány. Különben is nagyon érdekes, hogyan gondolkodnak a gyerekek: a Maurer Dórával készült beszélgetésből kiderül, ő miket képzelt az ostrom alatt, milyen kertje volt az iskolaudvaron vagy hogyan ijesztgette a mamáját levélben, hogy el fog felejteni magyarul, ha nem viszi haza azonnal egy svájci "feltápláló" üdültetésből.
Furcsa képzetek köztéri megtestesüléséről a Tasnádi József szobrait elemző cikkben írunk, de azzal is szembesülhet bárki, hogy az igazán furcsa képzeteit számunkra is átörökítő festő, Francisco Goya unokája már elveszíti a különös képességeket, és eltékozolva mindazt, amit kapott, rangkórságba esik. Tékozlás után értékmentés: Nagyváradon régen csak a szép házként emlegetett szecessziós épület, a Vágó testvérek által tervezett Darvas-villa felújításáról és új funkciójáról, a remélt megvalósulásról írunk. És ha már szecesszió, a Lalique-kortárs Tarján Huber Oszkár ékszereinek történetét, de az általa készített, máig használatban lévő focikupa képét is közöljük. Maurer Dóra fiatalkori művei mellett Moholy-Nagy László pályájának korai, szegedi éveit vizsgálva kiderül, ki volt a modellje egyik legelső portréjának, és az is, a fiatal Moholy, vagyis akkor még csak Nagy László hogyan került már ekkor intenzív kapcsolatba a mozgóképpel. Megnézzük, mi történt mindeközben Grúziában: bemutatjuk az ottani avantgárd két fontos alakját. Aztán szerzőnk, Fehér Ildikó Rómában kutatva lappangó magyar képek nyomára bukkant, érdekes adalékokat szolgáltatva a kultúrpolitika által meghatározott képmozgások történetéhez, másik szerzőnk, Sághy Marianne pedig Isztambulban látott egy olyan kiállítást, amely diplomáciatörténeti szempontból is érdekes, és egy török külügyminiszter kor- és pályatársairól rajzolt karikatúráit mutatta be, illetve az első világháború előtti aranykor Boszporusz-parti, oszmán verzióját. A másik birodalom, az Osztrák-Magyar Monarchia világának nyomait egy kiállítás- és katalóguskritikában találhatják meg olvasóink, miközben Jászai Mari is színre lép. Az már csak betetőzése e számunk déli és keleti orientációjának, hogy az Anzixban bakui helyszínekről is bejelentkezünk. Nekünk most még ők az egzotikum, éppúgy, ahogy a 19. században egy osztrák festőnőnek Szolnok volt az. Mondjuk a szolnokiaknak meg a Tina Blau nevű nő, aki ráadásul festett is.
Tartalom:
ARTANZIX
Egy kép
Szikra Renáta: A hallgatag bárány
JOSEFA DE ÓBIDOS: AGNUS DEI
Interjú
Topor Tünde: MINDIG TISZTÁBB FORMÁKKAL DOLGOZIK AZ EMBER,
NEM ÖSSZEMASZATOLVA...
Interjú Maurer Dórával
Köztér
Bordács Andrea: AZ EMLÉKEZET KONOKSÁGA
Tasnádi József köztéri munkái
Kiállítás
Fáy Miklós: GOYA UNOKÁJA
Tanulmány
Kovács Ágnes: GYÖNYÖRŰ DOLGOK, NAGY MŰVÉSZNŐ VOLT!
Tina Blau kiállítása a Felső-Belvederében
Tanulmány
Fehér Ildikó: "LAPPANGÓ VAGY ELVESZETT"
Rómában előkerült magyar festmények
Tájak, korok
Zolnai Dóra: BEVEZETÉS A GRÚZ AVANTGÁRDBA
Kiállítás
Sághy Marianne: TITKOS ALBUM
Egy oszmán külügyminiszter karikatúrái
Emléktábla
Váraljai Anna: TAHITI MADONNA A NAPFÉNY VÁROSÁBAN
Moholy-Nagy László szegedi éveiről
Összművészet
Hausmann Cecília: WARDEINER WERKSTÄTTE
Látogatható a nagyváradi Darvas-villa
Ismeretlen életművek
Kiss Mónika: NÁSFÁK ÉS SERLEGEK
Tarján Huber Oszkár ötvösmunkái
Egy kép
Topor Tünde: Jászai tere, Kornélia neve
PACZKA KORNÉLIA: JÁSZAI MARI PORTRÉJA
Gutenberg-galaxis
P. Szűcs Julianna: Egyik szemem nevet, a másik sír
AZ ELSŐ ARANYKOR. AZ OSZTRÁK-MAGYAR MONARCHIA ÉS A MŰCSARNOK